Radio Gra Toruń Home

Muzyka Wybrana Dla Ciebie • Radio Gra Toruń 88.8 FM Słuchaj Online Facebook YouTube Instagram

Camerimage. Film otwarcia i skład Konkursu Głównego

Facebook

Pozostały niecałe trzy tygodnie do rozpoczęcia wielkiego filmowego święta w Toruniu, czyli 29. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego EnergaCamerimage.

Festiwal rozpocznie się 13 listopada, a zakończy 20 listopada. Uroczysta Gala Otwarcia odbędzie się w sobotę – po jej zakończeniu widzowie zobaczą premierowy seans filmu The Tragedy of Macbeth w reżyserii Joela Coena, ze zdjęciami Bruno Delbonnela.

Pokaz zostanie poprzedzony zapowiedzią obu tych twórców. Bardzo się cieszymy, że będziemy mogli gościć tak znakomitych filmowców.

– mówią organizatorzy. W rolach głównych The Tragedy of Macbeth wystąpili: Denzel Washington i Frances McDormand. Jest to ekranizacja klasycznego dzieła Williama Szekspira. W pozostałych rolach zobaczymy Kathryn Hunter, Corey Hawkins, Brendana Gleesona oraz Mosesa Ingrama.

Coen i Delbonnel współpracowali już wcześniej nad innymi projektami m.in. przy Co jest grane, Davis? oraz Balladzie o Busterze Scruggsie. 

Najnowsza produkcja Joela Coena bierze udział w Konkursie Głównym EnergaCamerimage 2021.

Nowa interpretacja klasycznej szekspirowskiej tragedii. Zasłużony w wojnach o honor Szkocji Makbet, zmęczony wojowaniem, wraca do domu, marząc jedynie o odpoczynku. Spotkane po drodze trzy wiedźmy przepowiadają mu jednak, że zostanie wkrótce królem Szkocji, a czynią to tak sugestywnie, że rozpierany żądzą władzy Makbet wierzy ich słowom. Przy pomocy żony, Lady Makbet, planuje i przeprowadza zamach na króla Duncana, spełniając w ten sposób przepowiednię. Gdy zasiada na upragnionym tronie, zaczyna rządzić twardą ręką, eliminując kolejnych potencjalnych kandydatów na swoje miejsce, jednak z czasem popada w paranoję. Nie tylko wydaje mu się, że wszyscy chcą go zgładzić, ale widuje także rozmaite zjawy przypominające mu o popełnionych w imię władzy grzechach i zaniedbaniach. Czy rzeczywiście traci zmysły, czy instynkt mobilizuje go po prostu do przetrwania za wszelką cenę? Lady Makbet również doświadcza strasznych wizji, a gdy nie potrafi sobie z nimi poradzić, zamienia i tak zadziwiająco trudne królewskie życie męża w jeszcze większe piekło.

Reżyseria: Joel Coen
Zdjęcia: Bruno Delbonnel

Camerimage zdradziło również pozostałe produkcje wchodzące w skład tegorocznego Konkursu Głównego:

Animals

Skąd w ludziach bierze się skłonność do przemocy wobec tego, co jest im nieznane? Co sprawia, że młody człowiek, wychowany według wartości swoich rodziców, zmienia się w pewnym momencie w potwora? Trzydziestoletni Brahim chciałby obchodzić razem z ukochaną mamą jej urodziny, nie czuje się jednak komfortowo w towarzystwie przyjaciół i sąsiadów swoich rodziców. Część z nich wie lub chociaż podejrzewa, że Brahim jest gejem, trudno jednak stwierdzić, na ile rzucane w jego kierunku spojrzenia są efektem odrazy orientacją mężczyzny. Chciałby on zrzucić z siebie emocjonalne brzemię oraz powiedzieć wszystkim o swoim sekrecie. Gdy orientuje się, że tej nocy nic z tego wyjdzie, opuszcza rodzinne przyjęcie, by trafić przypadkiem na czterech brutalnych homofobów, którzy porywają go do samochodu i zaczynają torturować. Brahim musi znaleźć wyjście z tej sytuacji.

Reżyseria: Nabil Ben Yadir
Zdjęcia: Frank van den Eeden

Belfast

 photo by Rob Youngson / Focus Features

Podczas gdy cały świat świętuje lądowanie misji Apollo 11 na Księżycu, Belfast zamienia się w sierpniu 1969 roku w strefę wojny między dwiema frakcjami o kwestię przynależności Irlandii Północnej do Wielkiej Brytanii. Obserwujemy wydarzenia z perspektywy trzypokoleniowej protestanckiej rodziny wynajmującej dom na jednym z miejskich osiedli, a zwłaszcza przez pryzmat wyobraźni dziewięcioletniego Buddy’ego, który nie bardzo wie, z jakiego powodu jego sąsiedzi z dnia na dzień zamienili się w krzyczący tłum podpalający okoliczne domy. Chłopak rozumie, że jest świadkiem bardzo ważnych wydarzeń, które wpłyną na jego przyszłe życie, ale nie potrafi przejąć się nimi tak mocno, jak brakiem zainteresowania ze strony szkolnej koleżanki. Nie wspominając już nawet o fakcie, że jego rodzice zdają się na poważnie rozważać wyprowadzkę do Anglii albo hen daleko za ocean. Buddy próbuje odnaleźć odwagę do przetrwania tych niepokojów w wewnętrznej sile matki, pozytywnym nastawieniu ojca i życiowych lekcjach zasłyszanych od dziadków.

Reżyseria: Kenneth Branagh

C’mon C’mon

Johnny jest pogubionym w życiu dziennikarzem radiowym. W ramach swojej pracy jeździ po amerykańskich miastach i rozmawia z młodymi ludźmi o ich troskach i oczekiwaniach wobec życia i kraju, znajdując w ich słowach i ambicjach nadzieję na lepszą przyszłość dla kolejnych pokoleń. Pewnego dnia na prośbę siostry zaczyna opiekować się jej dziewięcioletnim synkiem Jessem podczas jej wyjazdu, do pogubionego życiowo byłego męża, którego nadal kocha. Po początkowych trudnościach z wyrażaniem własnych emocji mężczyzna i chłopak znajdują wspólny język. Gdy jednak nieobecność kobiety z różnych względów się przedłuża, Johnny musi wpisać chłopaka w swoje życie zawodowe – zabiera go w trasę, przedstawia swoim znajomym i pozwala mu pomagać sobie w przygotowaniach do kolejnych radiowych wywiadów. W efekcie Johnny uczy się od Jessego co najmniej tyle, ile rezolutny i lekko ekscentryczny chłopak uczy się od niego, a wyniesione z tej przepięknej partnerskiej relacji lekcje zmienią ich przyszłe życie.

Reżyseria: Mike Mills
Zdjęcia: Robbie Ryan

Diuna

W odległej przyszłości, gdzieś w przestrzeni kosmicznej bardzo daleko od Układu Słonecznego, trwa walka o władzę i wpływy w międzygalaktycznym imperium. Jej najważniejszym elementem jest niegościnna planeta Arrakis, rządzona przez gigantyczne czerwie i pustynny lód Fremenów, którzy nauczyli się egzystować z podziemnymi stworami w niełatwej symbiozie. Planeta jest cenna ze względu na to, iż jest to jedyne we wszechświecie miejsce, w którym można wydobywać melanż, substancję pozwalającą nie tylko na ponadwymiarowe podróże kosmiczne, lecz również umożliwiającą jasnowidzenie. Wieki wcześniej Arrakis została oddana w lenno potężnemu rodowi Harkonnenów, którzy rządzili nią przemocą i terrorem, ale planetę właśnie przejmują Atrydzi, ród o wiele bardziej rozsądny i dyplomatyczny. Gdy książę Leto Atryda przybywa na Arrakis ze swoją konkubiną, Lady Jessiką, synem Paulem, i całą świtą, nie spodziewa się, że niedługo losy wszechświata zawisną na włosku. Paul z kolei przejawia zdolności, które mogą uczynić go jedynym kandydatem do zdobycia zaufania Fremenów.

Tytuł oryginalny: Dune
Reżyseria: Denis Villeneuve
Zdjęcia: Greig Fraser

Eight for Silver

Mimo że akcja rozpoczyna się w 1916 roku w trakcie makabrycznej bitwy nad Sommą, podczas której z życiem pożegnało się około miliona żołnierzy, niektórzy z nich na skutek amputacji rąk i nóg w pozbawionych czystych narzędzi szpitalach polowych, główną osią fabuły są wydarzenia z końca XIX wieku. Właściciel ziemski Seamus Laurent nie zważa na lamenty żyjących w okolicy Romów, uważa ich bowiem za gorszych ludzi, niewartych tak urodzajnych ziem. Gdy wraz z najemnikami próbuje ich nastraszyć i w efekcie wypędzić, dochodzi do masakry. Jedna z mordowanych kobiet tuż przed śmiercią rzuca jednak klątwę na ród Laurentów i całą okolicę. Seamus nie wierzy w takie zabobony, ale gdy lokalne dzieci, również jego własne, zaczynają śnić te same krwawe koszmary, a atmosfera staje się gęsta od podejrzeń, zostaje zmuszony do zmiany tych poglądów. Krążące wśród ludzi szepty o zamieszkującej okoliczne lasy bestii rozszarpującej niewinnych przyciągają specjalistę od tego typu spraw, ale czy będzie on w stanie coś poradzić? I jak to się ma do I wojny światowej?

Reżyseria: Sean Ellis
Zdjęcia: Sean Ellis

King Richard: Zwycięska Rodzina

Richard Williams nie miał w życiu łatwo – dorastał w świecie, w którym czarny kolor skóry oznaczał z założenia bycie gorszym, niezależnie od pasji czy talentu. Trudno zatem się dziwić, że desperacko chce, żeby jego dzieci stały się kimś i zyskały posłuch na świecie. W przeciwieństwie do wielu myślących podobnie do niego rodziców, którzy po latach starań muszą zadowolić się wyłącznie świadomością, że wychowali dzieci na dobrych ludzi. Richard zabiera się za wykonywanie swego ambitnego planu jeszcze przed narodzinami córek, Venus i Sereny, które staną się w przyszłości jednymi z najbardziej znanych tenisistek w historii sportu. Następnie, niezależnie od sytuacji, Richard wchodzi oknami wszędzie tam, gdzie zamknięto przed nim drzwi, ignoruje lekceważące uwagi białych komentatorów i trenerów, popycha swe córki do przekraczania kolejnych fizycznych i mentalnych barier. W końcu udaje mu się osiągnąć swój cel, ale jedynie od widza zależy ocena drogi, którą przeszedł w tym czasie.

Tytuł oryginalny: King Richard
Reżyseria: Reinaldo Marcus Green
Zdjęcia: Robert Elswit

Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun

Photo Courtesy of Searchlight Pictures.
© 2020 Twentieth Century Fox Film Corporation All Rights Reserved

Wizjonerski umysł nominowanego do Oscara® Wesa Andersona w filmie Kurier francuski z Liberty, Kansas Evening Sun wyczarowuje kilka historii z ostatniego numeru amerykańskiego magazynu wydawanego w fikcyjnym dwudziestowiecznym francuskim mieście. Po śmierci uwielbianego, urodzonego w Kansas redaktora Arthura Howitzera juniora pracownicy „The French Dispatch”, popularnego amerykańskiego magazynu z siedzibą we francuskim mieście Ennui-sur-Blasé, spotykają się, aby napisać jego nekrolog. Wspomnienia o Howitzerze stają się kanwą dla czterech historii: relacji ze zwiedzania najbardziej obskurnych dzielnic miasta autorstwa Reportera na Rowerze; „Betonowego Dzieła Sztuki” – opowieści o niepoczytalnym malarzu, jego strażniku i muzie, a także o drapieżnych handlarzach dziełami sztuki; „Poprawek do Manifestu” – kroniki miłości i śmierci na barykadach w czasie studenckiej rewolty, a także „Prywatnej Jadalni Komisarza Policji” – trzymającej w napięciu opowieści o narkotykach, porwaniach i wykwintnych posiłkach.

Tytuł oryginalny: The French Dispatch
Reżyseria: Wes Anderson
Zdjęcia: Robert D. Yeoman

Last Execution, The

Franz skończył studia i marzy o karierze naukowej oraz spokojnej egzystencji u boku ukochanej dziewczyny. Zdaje sobie jednak sprawę, że takie życie prawdopodobnie jest poza jego zasięgiem. Franz nie jest oportunistą i nie interesują go polityczne przepychanki między Wschodnimi i Zachodnimi Niemcami, gdy jednak dostaje propozycję objęcia posady na uniwersytecie i wysokich zarobków, zgadza się bez wahania. Musi jedynie popracować przez rok dla Stasi, rządowej agencji odpowiedzialnej za bezpieczeństwo narodowe. Franz wykonuje posłusznie kolejne polecenia, wyobrażając sobie siebie i swą ukochaną w nowym domu, przez co nie zauważa, że jest jak ta żaba wrzucona do stopniowo podgrzewanej wody. Gdy pewnego razu zostaje wysłany na tajną misję do Niemczech Zachodnich, uświadamia sobie, w jak głębokiej żył iluzji.

Tytuł oryginalny: Nahschuss
Reżyseria: Franziska Stünkel
Zdjęcia: Nikolai von Graevenitz

Miasto Wyklętych

Koszmar I wojny światowej stał się oficjalnie zamkniętym rozdziałem w historii Europy, ale echa konfliktu nie tylko nie słabną, lecz wręcz nasilają się wraz z powrotem żołnierzy do domów, w których nie będą potrafili się już nigdy odnaleźć. Jednym z nich jest Peter Perg, weteran wojny i były więzień rosyjskich obozów, który przybywa wraz z wykończonymi fizycznie i psychicznie kolegami do Wiednia. Mężczyźni, wrogo przyjęci w mieście, które nazywali niegdyś swym domem, obserwują z niedowierzaniem, jak bardzo zmienił się dawny klejnot w koronie monarchii austro-węgierskiej. Peter uświadamia sobie, że powrót do życia, które pamięta, nie jest i nie będzie już możliwy. Próbując znaleźć dla siebie jakieś miejsce w tym świecie gorejących ran i nieprzerobionych traum, trafia przypadkiem do zespołu zajmującego się tropieniem wyjątkowo bestialskiego seryjnego mordercy, który, jak się okazuje, pozbawia życia głównie weteranów I wojny światowej…

Tytuł oryginalny: Hinterland
Reżyseria: Stefan Ruzowitzky
Zdjęcia: Benedict Neuenfels

Najmro. Kocha, kradnie, szanuje

Czasy Polskiej Republiki Ludowej cechowała szarość i żmudność życia. W tym kraju każdy czuł się jak w więzieniu, na sklepowych półkach wiecznie brakowało asortymentu i tylko docierające z mitycznego Zachodu produkcje kinowe i telewizyjne – przynajmniej te, które trafiały na duże ekrany nad Wisłą – chwilowo pozwalały zapomnieć o rzeczywistości. A gdyby tak zmienić optykę i opowiedzieć o tamtych smutkach i traumach z perspektywy człowieka, który zupełnie nie przejmował się otaczającymi go ograniczeniami? Mężczyzny, który kradł, oszukiwał i nagminnie pokazywał władzy środkowy palec, nie uciekając się jednocześnie do przemocy i zachowując szacunek dla ludzkiego życia? Faceta żyjącego na pokaz, lubiącego dobrze się pobawić i potrafiącego zwiać milicji zarówno z więzienia, jak i sali sądowej? Oto Zdzisław Najmrodzki, król złodziei i mistrz ucieczek prosto z siermiężnego PRL-u, którego ekscesy przeszły do historii. A to jego (w dużej mierze) prawdziwa historia.

Tytuł angielski: The Getaway King
Reżyseria: Mateusz Rakowicz
Zdjęcia: Jacek Podgórski

Ostatni Pojedynek

photo by Patrick Redmond.
© 2021 20th Century Studios. All Rights Reserved.

Wytwórnia 20th Century Studios i reżyser-wizjoner Ridley Scott przedstawiają Ostatni pojedynek – trzymającą w napięciu opowieść o zdradzie i zemście, rozgrywającą się w brutalnej scenerii czternastowiecznej Francji. Ta oparta na autentycznych wydarzeniach historyczna epopeja obala przekonania na temat ostatniego pojedynku sądowego pomiędzy Jeanem de Carrouges i Jacquesem Le Gris – dwoma przyjaciółmi, którzy stali się zaciekłymi rywalami.

Tytuł oryginalny: The Last Duel
Reżyseria: Ridley Scott
Zdjęcia: Dariusz Wolski

Respect

photo by Quantrell D. Colbert

Film opowiada o dwudziestu latach z życia Arethy Franklin, legendy amerykańskiej muzyki, która doczekała się przydomku „królowej soulu”. Akcja rozpoczyna się w 1952 roku, gdy nastoletnia Aretha śpiewa gospel w kościelnym chórze i stara się radzić sobie na różne sposoby z rozgrywającymi się w domu wojnami, kończy zaś w roku 1972, gdy Franklin miała już na koncie zarówno gigantyczne międzynarodowe przeboje, jak i toksyczne małżeństwo. W międzyczasie obserwujemy kolejne stopnie kariery Franklin i zmiany zachodzące w jej osobowości kształtowanej przez intensywnych i władczych mężczyzn, którzy projektowali na nią własne aspiracje i wewnętrzne demony, ale także zaangażowanie w nagłaśnianie ruchu na rzecz praw obywatelskich. Obserwujemy wyśpiewywane przez Arethę emocjonalnym głosem wzloty oraz niezauważane przeważnie przez kulturę popularną prywatne porażki, które wrzuciły w pewnym momencie Franklin w szpony alkoholizmu. Dziewczynka, która stała się gwiazdą, przez resztę życia walczyła, by pozostać dawną sobą.

Reżyseria: Liesl Tommy
Zdjęcia: Kramer Morgenthau

źródło: materiały prasowe Camerimage

(KG)

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 2024-12-07